کد مطلب:450
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:26
چرا مجازات به شيوه مجازاتهاي قراردادي دنيوي، در آخرت، معقول نيست؟
زيرا در آنجا نه جلوگيري از تكرار جرم مطرح است نه تشفي؛ نه آخرت جاي عمل است تا عقوبت كردن انسان به اين منظور باشد كه دوباره مرتكب كردار زشت نشود و نه خدا ـ العياذبالله ـ حس انتقامجويي و تشفّي طلبي دارد كه بخواهد براي خالي كردن عقدة دل خود انتقام بگيرد و نه در آنجا مسألة تشفّي قلب مظلومين مطرح است، خصوصاً اگر آن مظلوم از اولياء خدا و مظاهر رحمت واسعة الهيه باشد؛ بديهي است كه براي غير اولياء نيز در جهان وانفسا اندكي خير و رحمت و مغفرت، بر يك دنيا انتقام از دشمن ترجيح دارد.
به علاوه، همة عذابها كه مربوط به حقوق مردم نيست تا گفته شود عدل الهي ايجاب ميكند كه رضاي دل مظلومين از راه انتقام از ظالم تحصيل شود. قسمت مهمي از عذابها مربوط است به شرك، ريا، ترك عبادت خدا و امثال اينها كه «حقالله» است نه «حق الناس»؛ و در اين گونه موارد هيچ يك از دو اثر و خاصيتي كه براي مجازاتهاي دنيوي هست وجود ندارد.
مجموعه آثار شهيد مطهري ج1 – عدل الهي
شهيد مطهري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.